Om FK och sjukskrivningar...

Min sambo var med om en mc-olycka för några år sedan. Han hade precis köpt ny mc, sporthoj, och skulle ta den på en provtur sent en sommarkväll. Reflexmässigt väjde han undan för en hare, körde av och hojen voltade runt. Blev bara skrot kvar. Min sambo hade inget skinnställ på sig, inget ryggskydd, bara jeans och jacka. Det är ett under att han klarade sig så otroligt bra som han gjorde. Han fick en nackskada, liknande whiplash. Samt en del skrapsår.
Han har haft värk i nacken i flera år, men stått ut så som en hårding ska göra =S
Men nu har det blivit värre, han ser ut som en stelopererad. Så idag ska han till läkare. Förhoppningsvis -för hans skull- blir han sjukskriven ett tag så att nacken får vila.
Men samtidigt går tankarna till hur jäkla lång tid det kan ta innan man faktiskt får ersättning från Försäkringskassan som sjukskriven. OM man får ersättning. Där sitter ju en läkare och bedömer.. som de säger "inte hur sjuk du är, utan vilket arbete du kan utföra."
Jag har en kompis som arbetar inom tandvården som bröt benet. Benet var gipsat. Hon fick beskedet från FK att de skulle betala taxi dagligen för henne till och från arbetet. För arbeta skulle hon kunna. Hon ringde dem och grät och sa att de måste förstå att man kan inte jobba med brutet ben inom tandvården, man sitter inte stilla! Men FK gav icke med sig. Det hela slutade med att arbetsgivaren betalade henne 80% av lönen ändå så att hon kunde vara hemma.

Är detta Sverige år 2009? Där läkare sitter och jobbar för FK:s räkning med avsikt enbart att hålla sjukskrivningstalen nere. Där dessa überläkare i princip idiotförklarar kollegor som arbetar hårt... kollegor som inte längre när de träffar en patient funderar på hur länge patienten skulle behöva vara hemma från sitt arbete för att BLI FRISK, utan vad den förmodade responsen från FK blir om patienten blir sjukskriven någon vecka "för länge". 

Som när jag hade förlorat halva min familj inom några månader. Jag hade stor sorg och var dessutom uppe i en tvist med en bedragerska/mytoman. Satt hos min läkare och grät. Han sa att han kunde sjukskriva mig 75% i en vecka. Sedan 25% i en vecka efter det. Det var allt, sjukskrev han mig längre skulle FK "ställa mig en massa frågor", sade han. Inte för att jag frågade, detta var hans spontana information till mig. Han skrev ut antidep. medicin också självklart. För har man sådan sorg att man GRÅTER, då måste man vara mycket djupt deprimerad... *suck och stön*

Nej jag fattar inte vad det är för sorts land vi lever i... ett land där man inte får bli sjuk. Blir man sjuk så ska man straffas hårt. Så att man känner hur mycket det skulle löna sig att arbeta. Trots att man inte kan arbeta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0