Halloween

Jag fattar inte. Varför vi ska fira nån dum högtid från USA som ingen i Sverige har nån aaaaning om hur den uppkom ens. Varför ska småungar klä ut sej till monster och springa runt och tigga godis?? WHY I ASK?!
Frågar man en småbarnsförälder svarar dom dumma fåntrattarna bara att "de måste ju få göra som de andra ungarna" och "men barn ääälskar ju att klä ut sej" eller kanske t o m "det är ju en rolig grej bara!"

NEJ det är inte en rolig grej. Inte när det är allhelgonahelg och man vill få vältra sig i sin sorg och tänka på dem som dött. Då är det inte görsköj att det ringer på dörren var 5e minut och det står nån dreglig, snorig, unge utanför och kräver en på godis som man inte har.
NEJ det är inte så att DITT barn måste få göra allt som alla andras ungar gör. Och förresten, vem kom på den briljanta idén att svenska ungar måste få göra som de amerikanska ungarna??
NEJ alla barn älskar inte att klä ut sej, en del gör det för att deras mamma/bästa kompis/etc tycker det eller för att de bara tror att verkligheten i Sverige är sån. Detta datum varje år klär man ut sej till ett monster och ringer på hos alla grannar.

Mina barn ska aldrig hålla på med sån skit. I swear.

Kommentarer
Postat av: Tom Hell

Du glömmer att de flesta har lika lite koll på vårt "allhelgonafirande" som de har på Halloween. Så okunskap om var traditionen kom ifrån är knappast ett argument.
Själv tycker jag att det räcker med en (1) helg då ungarna springer runt utklädda och tigger. (Påsk)
Men oavsett vilken tid på året det är så öppnar jag inte dörren när det kommer målade ungar och ringer på, så är det problemet löst för mig.

2007-05-20 @ 12:24:02
URL: http://tomhell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0