Meningslösa filmer (obs! ev. spoiler)

I helgen har jag sett ett gäng filmer. Närmare bestämt tre till antalet. Och alla tre tycker jag är, på ett eller annat sätt, helt meningslösa.

Brokeback Mountain. Film om ett par homosexuella hunkar (Heath Ledger, Jake Gyllenhaal). Som för övrigt är cowboys. Själva storyn är fängslande och gripande på sina ställen. Men när filmen var slut kunde jag inte förstå vad poängen var. Alla vet väl redan om vilket motstånd det funnits och fortfarande finns på sina ställen mot homosexuella. Det är inte nåt nytt precis. Så jag undrar: What's the point? Att berätta en kärlekshistoria?
Störande: Att australiensiske Heath Ledger hade nånting i munnen hela filmen igenom, förmodligen för att klara av att snacka amerikanska med syd-brytning.
Slutgiltig kommentar: Fin natur i filmen. Gripande. Ge Jake en Oscar.

Wallander - Steget efter. (Rolf Lassgård, Marie Richardson m. fl) Personligen tycker jag att polisfilmer av den här kalibern, ska vara verklighetstrogna. Man ska som tittare känna att: det här kan hända på riktigt. Det gör jag inte när jag ser den här filmen. Tvärtom. Från hela sammanhanget, hela storyn till små detaljer som att de har en kvinna i nationella insatsstyrkan - känner jag bara "Neej. Det där händer inte."
Störande: Att man måste ha texten på om man inte gått en kurs i danska (dansk snut med i filmen).
Slutgiltig kommentar: Varför kommer den här filmen NU när det finns en ny Wallander (Krister Henriksson)? Om den utspelar sig före "Innan frosten" kan jag förstå det. Men Gud så dumt!

Jarhead. (Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx) Krigsfilm. Handlar om ett gäng marinkårssoldater med Gyllenhaal i spetsen som får åka till Kuwait när Saddam förklarat krig. De åker. De är där. De övar. Kriget kommer. Kriget är över. De har inte dödat en enda människa. De är besvikna. De åker hem. Bra gjord, säkert påkostad. Många bra skådisar, Jamie Foxx är t ex superbra. Storyn? Vilken story?
Störande: Vissa scener mår man illa av. Men det är det som är meningen. Så det är väl störande på ett bra sätt.
Slutgiltig kommentar: Vad är poängen? Att de inte dödar nån? Att de gick igenom en massa skit utan att nånsin ens döda nån? Men Guuuuud... *suckar*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0