Katter fryser faktiskt

Det kan låta självklart. Men det är det uppenbarligen inte för en hel del människor. Många är de stackars katter som endera tvingas vara ute hela dagarna, upp till 10 timmar, medan husse/matte jobbar. Eller så släpps de istället ut sent på kvällen och tvingas vara ute hela natten medan husse/matte sover. Ofta kan man se dessa frysande missar sitta utanför huset/porten och försöka vara så stilla som möjligt för att spara energi och orka frysa.

Igårkväll började en katt skrika må-illa-skrik nedanför mitt sovrumsfönster i en buske (jag bor längst ner). Mina katter reagerade väldigt och den slutade aldrig. Så jag gick ut för att prata lite med den. Efter en stund kom han fram och tittade på mig. Han är en stor tjock hankatt. Först, igår, när jag såg att han såg ut att vara i gott fysiskt skick trots skriken, så trodde jag att han kanske var brunstig bara. Men idag står det klart; Han är alldeles förtvivlad för att han inte kommer in någonstans. Han var fortfarande i närheten imorse. Samma skrik ikväll med.

Det värsta är att man vet ju inte; vad har hänt? Ligger husse död nånstans? Är han fd tamkatt som lever som "vild" nu? Är han hungrig - trots att han är ser så pass välgödd ut, eller får han mat någonstans?
Det är väldigt kallt ute.

Vad kan jag göra för att underlätta för honom? Tja, jag kan ju inte ta in honom, eftersom jag har två hankatter redan. Även om jag ville skulle jag nog inte få tag i honom. Jag har iaf ställt ut käk åt honom nu. Men det skär i hjärtat, att inte veta hans livsöde. Vad som fört honom till just min buske och hur det kommer gå härifrån.

Människor för faan - TA IN ERA STACKARS KATTER!

Kommentarer
Postat av: MyyZz

Pallar inte att läsa såna här inlägg egentligen :-( *gråter en stund* och gräver ner huvudet i sanden igen.

Ja jag är struts för tillfället.

tjing MyyZz

2006-01-09 @ 18:11:01
URL: http://myyzz.blogg.se
Postat av: Annaa M

Får fryser faktiskt också. Har gjorts tester. Precis som katter som är ute mycket anpassar deras kroppar "pälsen". Om nu inte katter skulle bry sig om värme/kyla så skulle de ju inte lägga sig på varma ställen som t ex datorskärmen som är favvosovplats hemma hos oss.

Men sen undrar man ju. När de drar ut i kylan frivilligt och inte kommer hem på fem timmar!

2006-01-09 @ 18:23:07
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

Så jag menar alltså att du har rätt... men att de tycks klara sig rätt bra ändå!

2006-01-09 @ 18:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0