Rhodos

Rhodos 21 aug - 29 aug 2005

"Det här har varit den bästa veckan i mitt liv." 
Mitt hjärta sista dagen

Temp. under veckan: Ca 35-40 grader i luften, ca 25 grader i havet och 24-27 grader grader i poolen.
Antal moln under veckan: 1 litet ett, skymde solen i ca 15 sekunder.

Hotellet:
Vi bodde på ett stort hotellkomplex i Ialyssos. Hotellet var underbart på alla sätt och vis! 2-rumslägenheten vi hade låg på markplan, med balkong ut mot poolerna och hotellets övriga byggnader. Åt ett håll såg vi havet också (50-75 meter bort).
Enda minuset var myrorna som irrat sig in i badrummet. Vi köpte en väldigt effektiv insektsspray som förmodligen är totalt förbjuden i Sverige. Myrorna dog direkt, och återkom bara en gång när vi hade glömt locket till en burk jordnötter framme på en byrå. Då hade vi en myrstig in från ac-aggregatet, via väggen ner till byrån. Men lite spray där med så var de stendöda. Vi dödade även en större fluga (i storleksordning som en riktigt fet geting här hemma), vi sprayade - den vred sig i plågor och dog. Vi tog med sprayen hem. Igår sprang det runt en tvestjärt på badrummet - fråga mig inte var den kom ifrån. Men den dog en ganska smärtsam död den med. Alltså vad är det i skiten???* Är det farligt att andas in? Kommer jag få nervskador? Cancer?
Maten på hotellet var superbra. Vi käkade deras middagsbuffé ett par gånger. Hur mycket mat som helst för 10 euro (typ 95 kr).

Utflykter:
22/8 - Utflykt med researrangören till Lindos - den vita staden

Hur förklarar jag Lindos i text? När man kommer in till Lindos med bussen, ser man havet långt nedanför. En vacker sandstrand i en vik. På båda sidor tornar berg/klippformationer upp sig som skyddar stranden från vind. På toppen av ena berget, 116 m ö havet, tornar stadens Akropolis. Dit upp skulle vi. Det tog faktiskt bara en timme att gå upp dit. Jag var sjöblöt av svett i den 40-gradiga värmen. Jag är grymt imponerad av alla pensionärer som klarade av att gå upp dit! Väl där uppe vände vi oss bort från havet - åt andra hållet - in mot land. Där nere låg Lindos alla små hus, vita som sockerbitar, i rad efter rad. (Därav namnet "Den vita staden").
Om man ville fick man sedan åka åsna ner igen. Först tänkte jag att det lät som en kul idé, och man slipper ju gå mer! Men min älskling protesterade. Först med att de stinker. Och ja, det gjorde de kanske. Men sedan, efter att ha sett de stackars åsnorna..förstod jag den riktiga protesten. Åsnorna går upp och ner för det där berget varje dag. Efter går en grinig grek som slår dem med en käpp och brölar mysko. Antar att det är åsnespråk för "Fortsätt, annars j*vlar!" Ingen åsneritt alltså. Skulle vägra.
Vi gick en annan väg ner, stannade på den restaurang som guiden rekommenderat och åt en superb lunch. Jag fick spaghetti med tomatsås som inte var av denna världen! Deras egenodlade tomater och örter i. Krämig sås med bitar av fetaost i.
Lagomt mätt och trött gick vi ner till den där stranden, badade lite snabbt innan det var dags att ta sig upp till bussen igen.
Bussen gick vidare till "De sju källorna" ett par mil på väg hem. Det var nån sorts vattenkälla vars tunnel vi skulle få gå igenom. På botten var det iskallt vatten man vadade i. Enligt sägnen är man 20 år yngre när man kommer ut på andra sidan. Så jag är bara 6 år numer. Ifall ni undrar. Det var en riktig panik-tunnel. Den var ca 1,70 m hög. Jag fick gå med lite böjt huvud. Ca 1 m bred. Jag hade händerna på väggarna hela vägen. 250 m lång. En j*vla evighetspromenad. Och därinne var det helt svart. Fatta, helt svart! Jag blundade, för det var ingen skillnad. Hade inte min sambo varit med hade jag skrikit rakt ut tror jag. Men han gick före mig, jag höll i hans tröja och bara gick, gick, gick... hela tiden tänkte jag "snart kommer du ut, det är lugnt, snart är du ute igen...."
Fadäs: jag tappade mitt kameraskydd i källan.

23/8 - Utflykt på egen hand till Rhodos stad (gamla & nya)
Vi tog en taxi 8 km till Rhodos stad. Jag hade på mig min Bobby Ewing t-shirt. Min sambo sa att den skulle väcka uppseende. Direkt dök två engelsmän på oss, skrattade och undrade var jag hade hittat den. Först gick vi runt och letade efter ett ställe att lämna in kamerafilmer på. Sen gick vi in i gamla stan. Vackert där! Den är som Visby, med en mur runtomkring. Jag shoppade ett läderskärp och några tavlor. Vi åt den enda äckliga maten på hela veckan. Kan bara tacka nån högre makt för att jag inte blev sjuk av den kycklingen.
När vi kommit ut ur gamla stan tog vi varsin stor öl på en uteservering. "Two big beers", sa min sambo. Kyparen kom ut med varsin stövel åt oss. I Rhodos hamn gick vi sedan ut på en pir. Tittade på alla båtar värda miljoner, samt nån sorts gammalt fort längst ut. Vid en mur gick vi runt murens hörn för att se på utsikten, och där! Där var det säkert 10 söta kattungar i 12 veckors-åldern. Där stod en sparbössa med texten "Food for the babies". Jag la i alla lösa mynt jag hade och tog en massa massa kort på dem. Ville ta med dom hem!!!

27/8 - Utflykt med Jens & Rebecca till Tsambika Beach
Vi hade tänkt hyra MC och åka till den vackraste stranden på Rhodos - Tsambika Beach (även kallad Golden Beach). Men så träffade vi på ett par i vår ålder - Rebecca & Jens från Kristianstad. De bodde på samma hotell som oss och ville också dit. Så vi delade på en taxi. Det var en resa på 3,5 mil och det kostade 25 euro - ca 220 kr! Billigt med taxi där. Det går nämligen inga bussar till den stranden, den ligger helt avsides. Det var sååå vackert, som ett vykort från....typ thailand eller nåt. En lång sandstrand. Helt klart vatten. Vindstilla (till skillnad från Ialyssos där det blåste en svag bris konstant).  På båda sidor om stranden var det höga berg. På det ena bergets topp låg ett litet kloster.
Enda minuset var att små piraya-liknande fiskar förföljde en i vattnet och bet där man hade myggbett(?). Men det sket jag fullständigt i för det var helt underbart att flyta runt i det vattnet!
Det var kul att lära känna J & R också. På kvällen drack vi vin & öl på vår balkong och sedan gick vi ut och käkade på den dyraste restaurangen.

Hemresan:
J & R åkte med annat flyg eftersom de skulle till Malmö. Så vi skildes åt när deras buss till flyget gick. Vi bytte mailadresser och telefonnummer, och jag hoppas att vi kommer hålla kontakten! De var så gött folk. På flygplatsen var det milslånga köer till ALLT. När väl incheckning å allt var klart, så mötte vi en gammal skolkompis till mig, från högstadiet! Tobias, som hade bott i Rhodos stad i en vecka och spelat där på fredagen den 26:e. Det var ett kul och lite mysko sammanträffande. Mysko för att jag köpte hans skiva för ett par år sedan och sedan skrev ett inlägg på hans hemsida om hur jag använde den skivan som glögg-drickar-musik sådär i juletid.
Flyget var trångt. Jag hade mina åksjukearmband sea-band, men ändå mådde jag lite illa på slutet. Luftgropar. Kraftig motvind. Mörkt ute. Inget syre alls.

Skönt att komma hem ändå! En veckas semester räcker.

*Hypokondrin sätter in direkt

Kommentarer
Postat av: Loma

Åh, Akropolis. Jag segnar ned till golvet av avund! Skitkul att det blev en sådan lyckad resa. Hinner inte läsa allt nu men det hittills verkar ju grymt.

Jag läser allmän linje, Åk 3. Sista året på gymnasiet kan man säga. Utflykten gick bra. :) Och inte är det sååå längt att åka heller. En timma från dörr till dörr, knappt :)

2005-09-03 @ 13:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0