Smärtfri bedövning!

Har du varit hos tandläkaren eller tandhygienisten och någon gång fått en bedövning som gjorde ont? Det har jag också. Det har nog alla. Själv har jag valt att laga hål utan bedövning p g a de traumatiska bedövningssituationer jag varit med om.
Så döm om min förvåning när vår förläsare på Tandhygienistprogrammet i dental lokal anestesi (bedövning) påstod att det går att lägga smärtfri bedövning. Allt beror tydligen på om man får ytanestesi (bedövningssalva) först, och så beror det på hur skicklig vårdgivaren är på att lägga bedövning - träffar man benets yttersta skikt med kanylen kan det göra fruktansvärt ont. Det  beror också på om just den tandläkaren/-hygienisten väljer att se sin egen tidspress och stress före patientens behov. Vad som händer då är att man väljer att inte ge ytanestesi för att man inte har tid, eller att man inte väntar tillräckligt länge innan behandlingen påbörjas så att bedövningen hinner ta.

Så det här är en uppmaning till alla: Nästa gång du besöker din tandläkare eller tandhygienist och du ska få bedövning, be då att få smärtfri bedövning. Kanske förstår de inte ens vad du menar. Allt beror ju på hur mycket de bryr sig om sina patienter, och jag blir grymt upprörd bara över de behandlingar jag varit med om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0