Läser julklappsbok

Julen blev harmonisk i år. Inte som vissa andra år när värsta fejderna blossat upp. Nu var alla glada och trivdes, utom möjligtvis när lilltjejen i familjen fick nåt utbrott.
Enligt tradition åkte jag och min bästa vän Sara på julotta tillsammans. Min tur att köra i år. Vi har båda varit med i kyrkokören i hemkommunen, jag tror det är därför det är så stämningsfullt för oss att få höra de där sångerna, se de där människorna. Känna atmosfären. Jag blev lite besviken för att min mentor i livet inte dök upp som utlovat. Senare fick jag ett sms där han förklarade.
Senare på juldagen hamnade vi på ett ställe med dans/disco/trubadur på olika våningar. Det hade säkert varit väldigt trevligt, om jag hade känt någon endaste person av 800 där... nu hade jag bara tråkigt och önskade att jag stannat hemma. Kände mig faktiskt lite halv utan min sambo också.

I julklapp fick jag mycket fint. Bl.a. en bok jag började läsa igårkväll när jag kommit hem från mammsen. Pigge Werkelins bok om sina upplevelser i Thailand under och efter tsunamin: "Kl 10.31 på morgonen i Khao Lak". Som alla andra läste jag mycket om Pigge i tidningarna då när det hände. Han berörde. Kanske läste jag lite för mycket, för en natt hade jag en form av mardröm. En mardröm för mig. Verklighet för honom. Jag minns fortfarande drömmen väldigt detaljerat. Jag vaknade och grät floder. Sedan dess har jag på något konstigt sätt känt att jag förstår åtminstone lite av vad han gått igenom. Genom drömmen var jag där. Kände hans smärta. Försökte hjälpa. Att läsa hans bok nu berör mig väldigt djupt. Precis som han skriver, är livet så föränderligt. Ena dagen var han och hans familj i paradiset, allt i största harmoni och underbart. Något dygn senare kommer flodvågen. Ytterligare några dygn senare sitter Pigge och hans bror och plockar upp hans frus benbitar från golvet efter kremeringen. Den mannens styrka och psyke är helt otroligt. Ofattbart.

Och just det där gör att jag bättre ser vad som är viktigt i livet. Man vet aldrig... Vad som helst kan hända. Njut nu! Ta vara på de du älskar. Se till att de vet hur speciella de är. NU. Nu är det som gäller. Imorgon kanske inte finns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0