Om Theres - Den Andra Kvinnan del 1

Ok, jag erkänner.. jag drack lite vin till maten och nån drink efter maten och jag brukar inte dricka nuförtiden. Därför blev jag lite fyll & sentimental.. och jag började grina lite sen. En skvätt sådär. Över gammalt... Min sambo kallar det så- "gammalt". Det betyder gamla otroheter & svek, m.m. Mest grät jag över vad Theres gjorde mot mig för x antal år sen. På den tiden var jag yngre (förstås), naiv och förälskat blind. Theres var hans ex, de var också grannar i princip... Väldigt goda grannar men det visste jag inte riktigt då. De var ju vänner bara. Sa de. Theres låtsades va min vän, låtsades riktigt bra faktiskt- hon skulle ha kunnat vinna en Oscar tror jag. Jag började ana oråd en kväll när hon druckit lite och hävde ur sig på ett förvånansvärt snällt & charmigt sätt att hon inte fattade vad han såg hos mig, vad jag hade som inte hon hade. Speciellt eftersom hon var så färgstark och sprakande och jag var en grå liten mus. Jo! Hon sa faktiskt så, och när jag tänker efter så blir jag så irriterad för att jag inte gav henne en rak höger eller berättade vad jag tyckte om mig själv, vad HAN tyckte om mig. Synd. Då hade det kanske inte gått så långt som det gjorde. Men på den tiden hade jag inte det självförtroende jag har idag, så jag log väl mest lite förvånat och undrade i mitt stilla sinne vad hennes problem var.
Hon var inte speciellt bra på att dölja hur hon kände, men ändå kunde jag inte se klart. En gång när jag & M* dansade på krogen kom hon fram, frågade honom "Snälla, kan inte vi dansa? Vi har ju inte dansat på hundra år, inte sedan du var tillsammans med K. tror jag"..och vad gjorde M? Han svarade inte, utan tittade frågande på mig som att "Får jag?" Den kvällen slutade med bråk och hemgång.

M. flyttade till ny lägenhet, och vad händer? Hon flyttar till en lägenhet intill. Vilket kul sammanträffande!

Nåt år senare hörde jag att det gick ett rykte- Theres var gravid och han var pappan. Han bedyrade självklart att han aldrig skulle ta i henne, att han var färdig med henne för länge sen (lååååååååångt innan vi blev tillsammans) etc. etc. etc... Han sa att hon hade hittat på ryktet för att jag skulle dumpa honom så att hon kunde få honom tillbaka. Just därför gick jag emot mina viljor & principer, mot min stolthet och självaktning och stannade kvar. För att hon inte skulle få som hon ville. Den sommaren satt hon brevid mig, log ett snett leende och sa att hon aldrig skulle säga en sådan sak, som att hon var gravid när hon inte var det. "Lilla gumman, jag skulle aldrig vara med honom efter att han har varit med dig!" Och jag tror att jag svarade nåt moget i stil med "Vadå lilla?! Bara för att du är så stor och fet!"

Inte förrän ett par år senare när jag pressade honom till det yttersta på detaljer från det förflutna så erkände han. Han & Theres hade haft ett förhållande hela de två första åren vi var ihop i princip. Och hon hade verkligen trott att hon var gravid. Egentligen slutade väl aldrig deras förhållande...alltså: De två var tillsammans, sen träffade han K. och de fortsatte iaf, de höll på innan K. dumpade honom, sen fortsatte de på en gång efter att K. gjorde slut..sen träffade han mig och de fortsatte iallafall... Ibland undrar jag varför han inte bara höll sig till Theres?

Sen spårade hon ur helt och låg med halva bygden... sin bästa kompis pojkvän t o m. Kommer ihåg när hon halkade på nyårsafton och bröt benet, och jag var först på plats. Då dög jag, då behövde hon min hjälp..fastän hon annars inte låtsades som att jag fanns, inte hejade på mig på ica ens. (Detta var efter M. brutit med henne helt och hon hotade att ta livet av sig). Ångrar att jag inte sparkade av det andra benet också. Men som sagt, jag var snäll back then. Alldeles för snäll.

Jag har velat hämnas så intensivt förut. Otaliga gånger har jag velat hälla öl över henne på krogen, säga att jag minsann har legat med hennes karl eller nåt. Men jag har lagt band på mig. Bitit mig tungan och gått vidare. För den bästa hämnden- vet du var det är? Det är ETT BRA LIV. Och det har jag nu! Äntligen.

Jag ältar inte... jag bearbetar, nåt jag inte gjort på himlans länge nu- typ snart 2 år. Jag antar att eftersom vi fortfarande är tillsammans så måste det upp till ytan ibland. Tyvärr.

*Min sambo, dåvarande pojkvän 


Kommentarer
Postat av: Loma

Vad skulle du göra om han bedrog dig igen? Han är ju inte värd dig någonstans! Blir så arg att sådana som han får komma undan genom att få dig tillbaka. Ta inte illa upp... Jag skriver bara ned mina spontana reaktioner :)

2005-08-20 @ 10:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0